Hihi.sorilah awak tak mampu nak visit awak selalu macam
dulu-dulu.Hakak pun dah konfius story mana satu yang hakak dah share sebelum
ni.Almaklumlah,dalam kepala otak ni berlambak giler story nak share tapi bila
on je laptop terus terkaku cramp jari jemari hakak.Nak kata Malaysia ni
sekarang musim winter tak jugak.Huhuu.
Takpelah,mohon adik redho je lah baca story hakak yang tak
famous bak nasi lemak anak dara tu.Eh.Hmmm.Macam biasa,hari isnin sampai jumaat
hidup akak diselubungi tekanan dan kepenatan dan kelaparan sebab itulah asam garam kehidupan orang makan
gaji.Celik je mata pagi isnin,dah mencarut nak cepat hari sabtu.Hahaa.Everyday
will be blues.lol.
Tapi hakak takde lah nak mencarut pasal kerja hakak sebab
memang dari zaman kolej dulu,inilah antara dreaming job hakak.Dan Allah pun dah
makbulkan doa hakak.Alhamdulillah.Mahu meroyan hakak kalau dapat kerja yang
duduk office je.Bosan weyhh.
Kerja as auditor ni memanglah orang cakap nak kaya tu
lambat.tapi dalam hidup ni bukan kaya je yang kita nak kejar.Syok ke gaji besar
tapi tak enjoy working?Haritu tu pun ada kajian yang mengatakan pekerja
Malaysia ni ranking kedua dalam senarai pekerja tak happy.Definisi
enjoy,happy dan stress tu cuma kita
sendiri yang boleh definisikan.Cuba tanya kat diri,enjoy tak kerja?Happy
tak?Stress tak?
Kepada adik-adik yang masih belajar tu dan dilemma nak kerja
apa bila dah grade nanti,meh hakak share sikit antara kerja yang boleh adik
pilih untuk masa depan.
Basically,kalau jurusan akaun ni,dia ada 4 bidang besar yang
adik boleh pilih.
1.Akaun(Accounting Firm)
2.Audit(Audit Firm)
3.Tax(Tax Firm)
4.Secretary (COMSEC)
Kalau pilih untuk masuk accounting firm,so basically korang
akan dapat position account executive atau account assistant.Scope kerja korang
adalah key in data dalam accounting system.Korang akan menghadap invoice,debit
note,credit note dan dokumen seumpamanya tu lah.Korang yang generate management
account utk company korang.Management account tu adalah Trial Balance,Balance
Sheet and Profit and Loss.Memang kerja korang lah untuk uruskan duit keluar
masuk company tu.Kepada yang berminat dan cenderung untuk kerja
routine,sesuailah apply bahagian ini.
Kalau korang adalah jenis yang mudah bosan,tak suka duduk
office lama-lama,sukakan travel,suka berjumpa dengan ramai orang dan kerja
lebih masa.Audit firm adalah pilihan yang tepat.Kalau korang masuk audit
firm,so position yang layak untuk korang adalah junior auditor atau audit
assistant.Basically,kerja yang akan dibuat oleh orang audit ni adalah menyemak
semula kerja orang akaun.So,setiap satu item yang tertulis dalam management
account tu kita perlu re-check.Macamana nak re-check?Biasanya kita akan buat
test dgn mengambil sampling item tersebut.Apa pulak yang kita buat dengan
sampling tu,kita trace semula sampling tu dengan source dokumen diorang(untuk
expenses,revenue dan bank).Biasanya utk pastikan amount direkod dengan
betul,transaksi yang direkod tu wujud.Kalau item lain,lain pulak prosedur kita
check.contoh kalau asset tu,kita kena sighted,kena vouch dia punya registration
card,geran tanah semua tu lah.Kena buat stock take.Banyak lagi lah.Dan korang
akan duduk di office untuk siapkan working paper dan report.
Dan,kalau korang pilih untuk masuk tax firm.Korang akan
dipanggil tax assistant atau tax junior.So,hakak pun tak pernah merasa duduk
dalam department tax,tapi basically dia akan buat surat menyurat dan
kerja-kerja yang berkaitan dengan tax macam buat tax computation, isi form CP 204,B form,BE form,e-filing
dan akan berurusan dengan LHDN untuk income tax dan GST client company.
Dan pilihan terakhir yang boleh dibuat adalah
secretary.Untuk case ni,basically korang perlu menguruskan hal berkaitan
kesetiusahaan syarikat dan juga maintain document client tersebut.Kalau tak
silap,dia ada 3 buku yang perlu sentiasa diupdate.Antaranya buku minutes of
meeting,buku utk maintain record director,shareholder,secretary dan file
SSM.So,untuk kerja ni,korang kena deal dengan akta dan korang akan menghadap
bermacam-macam form dan resolution.Basically korang akan uruskan lah pasal
allotment of share,resignation or appointment director and secretary,change of
auditor,change name of company,minutes of meeting,annual return diorang.Dan
auditor adalah antara orang yang akan memerlukan dokumen-dokumen yang korang
buat sepanjang tahun tu untuk completekan audit report diorang.
Ini sahaja lah yang hakak mampu sharing setakat ni.Maaf atas
kekurangan.Mana-mana kerja pun best sebenarnya,janji kita pandai bawak diri.
All the best untuk adik-adik semua! XOXO
p/s: Nasib baik prince charming hakak tak datang
lagi hoi,sempatlah hakak nak kumpul duit ribu riban ni.Hee